Aventura VITALIA – faza scoaterii gunoiului de sub preș

gunoaie

Acum, când orașul și județul nostru riscă să fie îngropate în gunoaie, cred că trebuie să ne punem mintea la contribuție și să vedem cu ieșim din aceasta situație. Numai un idiot stă pe margine și se uită cum cade drobul de sare în capul copilului său!

Să nu se bucure nimeni dacă, cumva, câteva săptămâni de acum înainte vom fi sufocați de gunoaiele pe care le producem. Cel mai inteligent lucru este să vedem ce putem face, iar administrația să iasă din infatuarea caracteristică și să asculte și de cetățeni.

Pentru această etapă, propun următoarele:

  1. Ideal ar fi să găsim un operator care să poată prelua gunoaiele din containerele semiîngropate pe care le avem acuma ( trebuie să aibă în dotare mașini cu macara care să poată scoate sacii din containere); dacă nu este nimeni care să aibă această dotare să negocieze cu Vitalia închirierea mașinilor care au operat în județ;
  2. Revenirea, provizorie, la vechile containere pe care le avea Urbana, care să fie amplasate în fața actualelor puncte de colectare a gunoaielor; problema este dacă Urbana mai are aceste containere, dacă mașinile care le transportau mai sunt funcționale și dacă Urbana mai este dispusă să facă acest serviciu după ce autoritățile locale și-au bătut joc de ei;
  3. Dizlocarea unor remorci în punctele de colectare a gunoaielor în care cetățenii să arunce gunoaiele și care să fie apoi remorcate la rampa de gunoi, eventual cu încărcarea gunoiului în autoutilitate de capacitate mai mare care să le transporte la Tărpiu;
  4. Mobilizarea Poliției locale pentru supravegherea punctelor de colectare astfel încât să nu fie depozitate decât gunoaiele menajere, nu și cele rezultate din demolări, toaletări de vegetație, etc., să nu mai fie parcate mașini care blochează accesul la punctele de colectare.
  5. Utilizarea „scormonitorilor” la scoaterea gunoaielor din containerele semiîngropate; acești paria ai societății, tolerați de autorități până acuma, ar putea fi foarte utili pentru că au unelte cu care se pot scoate gunoaiele din containere și pentru că sunt familizarizați cu această activitate; ei ar putea fi angajați ca zilieri până la reglementarea situației;
  6. La urmă, dar nu în cele din urmă, ADI Deșeuri să facă public contractul cu VITALIA pentru a vedea clauzele care ne pot fi favorabile. Sunt convins că mulți bistrițeni vor căuta să găsească portițele legale de a scăpa din această situație. Cred că nici un bistrițean conștient nu vrea ca orașul în care trăiește să fie sufocat de gunoaie, cu riscurile ce ar decurge din această situație nedorită

Cu siguranță că pot fi și alte soluții de urgență până se găsește alt operator specializat și licențiat care să preia acest serviciu public vital pentru o comunitate modernă din sec.XXI.

Pe lângă cele de mai sus, pun în dezbatere publică câteva probleme:

  1. Afacerea Vitalia trebuie analizată foarte atent, profesional, pentru ca pe viitor să nu mai ajungem în astfel de situații; analiza trebuie făcută pe baza legislației în vigoare și a actelor normative care au stat la baza contractului cu Vitalia; joi l-am sunt pe domnul Ovidiu Crețu, primarul municipiului Bistrița, să-i sugerez să contacteze firma Supercom care pare să fie o firmă serioasă, să preia și colectarea gunoaielor pe lângă serviciul de măturare a străzilor; am primit un răspuns care m-a dezarmat: nu poate face nimic, singura entitate care poate angaja relații contractuale cu un prestator de serviciu specializat este ADI Deșeuri, că așa este prevăzut în Regulamentul de colectarea deșeurilor negociat cu UE; cine dorește să iasă din ADI Deșeuri trebuie să ramburseze UE 42 mil.Euro, cât a costat proiectul. Întrebarea, cred că logică, dacă ADI Deșeuri (acest copil idiot al administrației locale bistrițene) nu poate gestiona problema, dacă câțiva angajați ai ADI Deșeuri sunt incompetenți, trebuie să sufere peste 300.000 de oameni? Am citit că dl.Romocea, primarul orașului Năsăud, are o soluție de rezervă, cred că această soluție de rezervă trebuie s-o aibă toți primarii din județ și să nu se bizuie pe acest ADI Deșeuri.
  2. Oare nu trebuie convocat, de îndată, Consiliul local al municipiului Bistrița care este răspunzător, conform Legii administrației publice locale, de asigurarea serviciilor publice de interes local, inclusiv salubrizarea, și de gestionarea situațiilor de urgență?
  3. Domnul prefect a anunțat situație de urgență în județ. Să facă bine să explice în ce constă acestă situație de urgență: poate rechiziționa utilaje pentru transportul gunoiului? Poate „elibera” UAT (unitățile administrativ teritoriale) de monopolul ADI Deșeuri de a gestiona această problemă? Poate dispune preluarea totală/parțială a serviciului de către alte instituții ale statului (poate dispune mobilizarea forțelor armate)? Ar trebui, de asemenea, să știm cine este în acel grup de suport tehnic pentru risc biologic și ce va face prefectul cu informările lor. Tot așa cum a făcut cu informarea despre poluarea râului Șieu tot de către Vitalia? Ce măsuri a luat pentru a evita producerea unui astfel de eveniment în viitor? Crede că amenda dată de Comisariatul pentru mediu e de ajuns?
  4. Care este poziția Consiliului Județean? Domnul Radu Moldovan, prședintele CJ, este președinte al ADI Deșeuri. Care este soluția domniei sale? Dacă este cumva în concediu, ar trebui să aibă un înlocuitor care să ne comunice poziția CJ.
  5. Dacă informația că se știa din februarie că Vitalia este în insolvență și că-și va pierde licența de operare este adevărată, de ce s-a băgat gunoiul sub preș? De ce nu s-au luat măsurile necesare pentru găsirea din timp a unui operator specializat, cu bonitate? Pentru că veneau alegerile locale și nu se dorea dezbaterea acestei problem?
  6. Bistrițenilor trebuie să le se prezinte toată istoria acestui proiect. Când a demarat, ce hotărâri ale CJ și ale Consiliilor locale au stat la baza înființării ADI Deșeuri, cine a aprobat Regulamentul de funcționare ADI Deșeuri. Cum a putut primarul și consilierii locali din Bistrița să fie de acord cu un Regulament în care se prevedea că în Adunarea Generală ADI Deșeuri municipiul Bistrița (cu 90.000 locuitori) are un vot egal cu comune de 2-3000 de locuitori? Este posibil ca situația colectării deșeurilor din Bistrița să fie hotărâtă de câțiva primari pe care-i doare în bască dacă gunoaiele sunt colectate? Cu prima ocazie acest Regulament trebuie renegociat și dreptul de vot în AGA ADI Deșeuri să fie proporțional cu populația UAT.
  7. Domnul Ovidiu Crețu vehiculează în aceste zile ideea taxei de salubritate care ar fi salvarea situației. Nu cred că este corect! În primul rând, la licitația privind acest serviciu public de colectare și transport a deșeurilor la rampa de la Tărpiu, a fost prevăzut un tarif pe metrul cub de deșeu colectat/transportat. Vitalia și-a asumat acest mod de lucru și a oferit cel mai mic preț. Ceilalți participanți la licitație au acceptat același sistem, de încasare a serviciului direct de la beneficiari. Sigur că este mult mai simplu să încasezi serviciul de la Primărie și Primăria să se chinuie să încaseze banii de la populație. Pe acestă logică, ne vom trezi cu taxa pe apă potabilă și canalizare și Aquabis ia banii de la primârie. Pentru reglementarea încasării serviciului de colectare/transportare a deșeurilor primăriile pot institui amenzi pentru cei ce nu-și fac contract cu prestatorul de serviciu. Nu este normal ca primăriile să devină serviciul comercial al Vitalia, sau cum l-o fi chemând pe prestatorul de serviciu.
  8. Nu am auzit nici o autoritate să pună în discuție rezilierea contractului cu firma din grupul Vitalia care administrează rampa „ecologică” de la Tărpiu. Propun public rezilierea contractului cu firma Vitalia care administrează rampa de la Tărpiu. Să nu ne „joace” cum vor ei, la profit să rămână, la pierdere nu (pierdere datorită proastei lor organizări). Dacă nu le mai place în BN să plece cu totul! Sunt destule motive să se rezilieze contractul pentru administrarea rampei de la Tărpiu: nu fac nici o sortare a deșeurilor și au cauzat poluarea râurilor Roșua și Șieu. Dacă tot e să ne despărțim, atunci Vitalia „la adio tu”-vorba cântecului, dar cu totul! Duceți-vă învârtindu-vă de unde ați venit!
  9. La urmă, nu pot să nu fac referire la apelul unui parlamentar să nu se trateze politic această chestiune, că intrăm în derizoriu. În ceea ce privește derizoriul are dreptate, dar să nu se ajungă și la conotații politice va fi foarte greu. Dar, mare atenție, s-ar putea să aibă de dat socoteală toți consilierii județeni și locali (inclusiv partidele din care au făcut parte) care au dat girul acestui proiect.
  10. Sper ca administrația locală să tragă concluziile cuvenite din acest trist episod. Transparența în actul decizional ar diminua foarte mult producerea unor astfel de situații. Sunt mulți cetățeni cărora le pasă ce se întâmplă în comunitate și care pot veni cu propuneri constructive în probleme de interes comunitar. Dar dacă ascundem contracte, documentații privind proiecte de investiții, dacă publicăm pe furiș proiectele de buget și nu ascultăm opinia cetățenilor, nu avem cum evita producerea unor evenimente nedorite.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *