Raport de activitate

iMPLICATE 1

Conform prevederilor art.51 din Legea 215/2001 republicată privind administrația publică locală, prezint raportul pentru primul an de mandat în Consiliul local al municipiului Bistrița.

1. Inițiative legislative locale

Imediat după investirea în funcția de consilier local al municipiului Bistrița am depus proiectul de hotărâre a consiliului local (HCL) privind acordul Consiliului local al municipiului Bistrița pentru traseul variantei ocolitoare. Varianta ocolitoare a municipiului Bistrița, chiar dacă este o investiție a CNADNR, trebuie să fie una dintre prioritățile Consiliului local al municipiului Bistrița în mandatul 2016-2020, deoarece în momentul de față lucrarea este abandonată. Realizarea unei variante ocolitoare a municipiului Bistrița va conduce la descongestionarea traficului prin Viișoara, Bistrița și Unirea, va asigura creșterea siguranței circulației rutiere și va conduce la diminuarea poluării aerului. Proiectul de HCL a fost însușit de întregul grup de consilieri PNL. Proiectul de hotărâre a fost respins în ședința CL din data de 31.08.2016.


Am susținut, împreună cu toți consilierii PNL, proiectul de HCL privind desemnarea dlor Adrian Crișan și Gabriel Sâncrăian pentru titlul de cetățean de onoare a municipiului Bistrița, proiect inițiat de dl.Hangan Sorin. Proiectul a fost respins de majoritatea din CL în data de 29.09.2016. Dacă în ceea ce-l privește pe G.Sâncrăian am putut accepta argumentele de a nu i se acorda titlul, în ceea ce-l privește pe Adrian Crișan nu există nici o argumentare legală, pe regulamentul de acordare a titlului de cetățean de onoare. Singurul argument pentru care a fost respins proiectul de HCL este că primarul Ovidiu Crețu nu acceptă să treacă nici o propunere a opoziției, iar majoritatea pe care o are în CL execută orbește ordinele primarului.


Am inițiat proiectul de HCL privind trecerea în domeniul public al municipiului Bistrița a rețelelor de apă-canal și a stațiilor de tratare a apei și de epurare a apelor uzate ce deservesc municipiul Bistrița. Văzând că serviciile de specialitate ale primarului și comisiile de specialitate ale CL au dat aviz negativ, am solicitat scoaterea de pe ordinea de zi a ședinței CL din 29.09.2016 a proiectului pentru a nu fi respins. Am solicitat informații oficiale de la operatorul sistemului apă-canal, SC Aquabis SA. Pe baza informațiilor primite, incomplete după părerea mea, dar foarte concludente privind situația dezastruoasă pentru cetățenii municipiului Bistrița, am solicitat analiza serviciului public apă-canal în cadrul comisiei economice a CL. Analiza a avut loc în data de 19.06.2017 în cadrul comisiilor reunite ale CL. Am solicitat reintroducerea proiectului pe ordinea de zi , ceea ce s-a aprobat prin dispoziția de convocare a ședinței ordinare a CL din data de 24.07.2017.

Problema este deosebit de importantă deoarece locuitorii municipiului Bistrița sunt afectați în mod direct de proasta abordare a extinderii rețelelor de apă-canal în județ. Au fost investiți foarte mulți bani, o mare parte nerambursabili într-adevăr, dar o mare parte din credit bancar. Pentru rambursarea creditelor și a dobânzilor aferente a trebuit ca tariful la acest serviciu public să crească, fiind unul dintre cele mai mari din țară. Majoritatea veniturilor Aquabis sunt realizate la Bistrița, care astfel suportă dezvoltarea rețelelor din județ. Putem fi de acord că trebuie să ne ajutăm conjudețenii dar nu putem fi de acord să se cheltuiască foarte mulți bani iar în majoritatea localităților din județ unde s-au extins rețelele de apă-canal populația să nu se racordeze, în special la rețeaua de canalizare. În același timp, la Bistrița s-a investit foarte puțin, pierderile pe rețelele de apă potabilă sunt de peste 45%, peste 70% din rețelele de apă-canal sunt mai vechi de 30 de ani și sunt numeroase străzi care nu au rețele de apă-canal (sau multe au fost realizate pe banii locuitorilor, buni platnici, în timp ce în județ li s-a dus conducta la gard dar nu vor să se racordeze). Prin înscrierea în domeniul public al municipiului Bistrița a rețelelor de apă-canal și a stațiilor de tratare a apelor participarea municipiului la luarea deciziilor în AGA și CA al Aquabis va fi semnificativă și starea de fapt a sistemului ar putea fi îmbunătățită, în beneficiul cetățenilor din Bistrița și din tot județul.

2. Amendamente

Am făcut numeroase amendamente la proiectele de HCL dezbătute de CL, toate respinse de majoritatea din CL. Enumăr câteva dintre ele, pe care le consider mai importante:

  • Am contestat modul în care este construit bugetul local pentru anul 2017 deoarece au fost alocați bani pentru obiective pe care nu le consider prioritare sau chiar păguboase (Alpine Coaster, AquaPark, pasaj pietonal suprateran peste Bd.Independenței, Poarta Lemnelor, autoturism Dacia Duster pentru Direcția servicii sociale, etc. și am propus alocarea banilor astfel disponibilizați pentru modernizarea străzilor din municipiul Bistrița;
  • Am solicitat respingerea execuției bugetare pentru anul 2016 întrucât s-au făcut foarte multe cheltuieli cu încălcarea legislației în vigoare privind finanțele publice locale; am semnalat consiliului local faptul că s-au produs deturnări de fonduri și cu toate acestea majoritatea din consiliul local a votat pentru aprobarea execuției bugetare, devenind complici la deturnările de fonduri. Pe această temă am sesizat Camera de Conturi a jud. Bistrița-Năsăud.
  • Am susținut amendamentul consilierului PNL Ioan Peteleu referitor la sensul giratoriu de la intersecția Str.Tărpiului cu str. Drumul Cetății, constructiv, cu diminuarea semnificativă a cheltuielilor dar cu asigurarea creșterii fluenței traficului rutier în zona respectivă;
  • Am sesizat probleme privind siguranța cicliștilor în câteva dintre punctele importante ale rețelei de piste de biciclete propusă de municipalitate și am propus abordarea în etapa I-a a pistei de biciclete pe malul râului Bistrița de la Unirea până la Sărata, pista atât utilitară (magistrala est-vest de unde se poate ajunge apoi în celelalte zone ale municipiului) cât și de agrement;
  • Am solicitata amânarea dezbaterii Studiului de fezabilitate pentru obiectivul Aquaparc deoarece Analiza cost-beneficiu prezentată este neconcludentă pentru economicitatea proiectului; în dimineața ședinței de CL analiza cost-beneficiu a fost modificată, finanțarea tot din credit bancar dar cu rambursarea în o perioadă mai scurtă (15 ani în loc de 30 cât era prevăzut inițial) ; în timpul ședinței CL primarul a spus că investiția s-ar putea face din fonduri PNDL sau din buget propriu, că nu ar mai fi necesar creditul bancar, fără a avea variante corespunzătoare ale analizei cost-beneficiu. Mai mult decât atât, de la o zi la alta, numărul estimat de vizitatori s-a dublat de la o variantă la alta, făra a ni se prezenta un studiu de piață convingător.Puteam să fiu de acord cu o investiție care are ca fundament pentru recuperarea ei un tarif de intrare în Aquaparc de 50 lei/zi? Oare câți dintre bistrițeni își vor permite acest tarif. Am arătat că este mai economic să se meargă la Figa, dacă merg 4 persoane cu mașina ajung la cca 20 lei/zi și nu la 50 lei, așa cum scrie în documentația aprobată de majoritatea din CL.
  • Alt proiect foarte controversat, cu care nu am putut să fiu de acord, este actualizarea Strategiei de dezvoltare a municipiului pentru perioada 2010-2030; documentația este total depășită, a fost întocmită în perioada mai 2015- iulie 2016 pe baza unor date statistice din 2012-2014; documentația a fost ținută în sertar aproape un an de zile și în aprilie primarul a invocat situația de urgență a dezbaterii strategiei pentru a putea depune proiecte pentru finanțare europeană. Am solicitat refacerea strategiei, pe baza situației reale din municipiul Bistrița. Strategia trebuie să țină seama de realitatea concretă, de prioritățile reale ale comunității. Din toate materialelle de cercetare rezultă că starea drumurilor lasă foarte mult de dorit, sunt peste 150 de străzi de pământ, multe străzi fără utilitățile de bază (apă, canal, electricitate, gaz), salariul mediu este cel mai mic din Transilvania, la fel și pensia medie, tinerii nu-și regăsesc viitorul în Bistrița și pleacă la Cluj sau în străinătate. Pentru a indrepta această stare de fapt nu ne trebuie pârtie de schi nefuncțională, pod care nu duce nicăieri, pasarelă supraterană peste Bd.Independenței, Alpine coaster și alte proiecte năstrușnice pe care s-au cheltuit sau se preconizează a se cheltui foarte mulți bani.

3. Măsuri pentru reducerea birocrației

Am sesizat câteva aspecte privind birocrația la nivelul administrației publice locale, din care a fost rezolvat doar unul dintre aspectele semnalate:

  • La dobândirea unui teren pe raza municipiului Bistrița cetățenul trebuie să mearga la două servicii ale Primăriei, ceea ce nu mi se pare normal în anul 2017: prima dată la Registrul agricol, pe str. Gh. Șincai, apoi la Direcția de venituri pe str. Al.Odobescu. Eu am propus înregistrarea terenului la Registrul agricol iar de acolo să fie încărcat în sistemul informațional al Primăriei, inclusiv în baza de date de la Impozite și taxe. Nu s-a aprobat
  • Am solicitat ca eliberarea certificatului fiscal pentru persoane fizice și juridice să se facă pe loc, la cererea solicitantului. Funcționarul care preia cererea are acces la baza de date și i se paote delega competența de a elibera, pe loc, Certificatul fiscal, la fel cum se eliberează cazierul judiciar de la Inspectoratul județen de Poliție. Măsura ar scuti oamenii să facă doua drumuri pentru această hârtie necesară la notar, la licitații sau la alte instituții. Nu s-a aprobat.
  • Am semnalat faptul că la Registratura Primăriei sunt cozi foarte lungi, în fiecare zi, la ghișeul pentru documentațiile de urbanism. Am primit promisiunea că situația se va rezolva, dar situația este aceeași.
  • Am sesizat că la capela mortuară se întocmesc foarte multe acte, fără rost, cu consum de timp și hârtie. Astfel, solicitantul trebuie să completeze o cerere, funcționarul de la capelă întocmește contract de închiriere, apoi factura și chitanța fiscală. Contractul urma să fie semnat, pe lângă funcționar, de șeful serviciului spații verzi, directorul economic și directorul Direcției de Servicii publice. Solicitantul era invitat să ridice contractul semnat după cca 7 zile. Am fost informat că s-a renunțat la contract.
    Aceasta din urmă a fost singura problemă pe care am semnalat-o și cu care mi s-a dat dreptate. Cetățenii trebuie să umble, în continuare, pe drumuri pentru înregistrarea unui teren sau pentru obținerea Certificatului fiscal și să stea la cozi interminabile pentru a depune documentațiile de urbanism.

4. Interpelări

  • Am adresat numeroase interpelări referitoare la activitatea administrației publice locale. La unele dintre ele am primit răspuns la altele răspunsul a fost ocolit.
  • Am solicitat să se asigure consilierilor un spațiu adecvat pentru audiențe, iar primarul a răspuns să ținem audiențele acolo unde le ține și el. Nu pot accepta să desconsiderăm cetățenii și să-i primim in audiență în holul de intrare din Primărie.
  • Am sesizat faptul că în clădirea primăriei își desfășoară activitatea și Consiliul local și ar trebui ca pe frontispiciul clădirii să fie montate și însemnele Consiliului local al municipiului Bistrița, fapt ce nu s-a realizat până acum.
  • Referitor la pârtia de schi am arătat că nu este asigurată siguranța schiorilor începători. Telescaunul ajunge în vârful pârtiei care este abrupta în partea superioară, panta pe primii 4-500 m fiind dificilă pentru începători. Mai mult decât atât, la terminarea porțiunii cu panta abruptă este un stâlp de susținere a cablului telescaunului exact în mijlocul pârtiei, constituind un pericol foarte mare de accidente.
  • Referitor la podurile din Bistrița, având în vedere faptul că normativele privind dimensiunile secțiuniide sub pod s-au modificat, am întrebat dacă nu este oportun să se studieze situația de la podurile din amonte de podul Berăriei, respectiv cele două poduri ale Budacului și podul Jelnei. Degeaba asigurăm o sectiune corespunzătoare pentru scurgerea unui debit foarte mare de apă, în cazul unor ploi diluviene, la podul Berăriei, dacă podurile din amonte au o secțiune mult mai mică.
  • În contextul accidentului cu 5 morți de la trecerea de nivel de la Viișoara, am cerut să se identifice toate punctele de risc de pe raza municipiului Bistrița pentru a se lua măsuri de limitare a riscului producerii unor accidente cu vătămarea corporală sau decesul unor cetățeni și am menționat câteva pe care le consider cu risc ridicat de producere a unor evenimente nedorite (sensurile giratorii zid de pe Libertății-Sigmirului, Calea Moldovei-Lucian Blaga sau Petru Maior la intrarea pe podul berăriei, zidul de escaladă din pădurea Schullerwald, pista de downhill din pădurea Codrișor, drumul Bistrița-Sigmir cu porțiuni cu curbe foarte strânse și denivelări accentuate, etc.)

Adrian Florin Chereji
Consilier local

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *